dc.date.accessioned |
2023-03-01T09:28:21Z |
|
dc.date.available |
2023-03-01T09:28:21Z |
|
dc.date.created |
2012-12-10T20:01:39Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
Olaff, Heidi Skorge. Atferdsanalytiske intervensjoner og felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En litteraturgjennomgang.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse 39(2):101-124 |
|
dc.identifier.issn |
0809-781X |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/2202 |
|
dc.description.abstract |
Felles oppmerksomhet er ferdigheter som involverer koordinering av oppmerksomhet mellom minst to personer mot et objekt eller en hendelse av interesse. Svikt i felles oppmerksomhet er et tidlig symptom på autisme. Svikten påvirker barn med autisme på en gjennomgripende måte, ved at alvorlighetsgraden av svikten predikerer senere utvikling av språk- og sosiale ferdigheter. Hos vanlige barn utvikles felles oppmerksomhet innen barnet er ett og halvt til to år gammelt. Det er publisert en rekke intervensjoner for å øke ferdigheter i felles oppmerksomhet hos barn med autisme. Denne artikkelen beskriver et litteratursøk av studier som benytter atferdsanalytisk opplæring for å etablere felles oppmerksomhet. En rekke studier ble identifisert innenfor felles oppmerksomhet, men kun 27 studier var atferdsanalytiske intervensjoner. Litteraturgjennomgangen gir en oversikt over ulike intervensjoner som anvendes for å etablere respondering og initiering av felles oppmerksomhet, basert på anvendt atferdsanalyse. Hensikten med litteraturstudien er å identifisere viktige egenskaper ved intervensjonene, analysere typer konsekvenser som anvendes for å øke responser innenfor felles oppmerksomhet, og ikke minst å gjøre intervensjoner overfor felles oppmerksomhet mer tilgjengelig for fagmiljøer og for foresatte til barn med autisme i Norge. Anbefalinger for effektive intervensjoner overfor ferdigheter innen felles oppmerksomhet blir diskutert, og avslutningsvis gis noen anbefalinger for videre forskning. |
|
dc.language |
NB |
|
dc.publisher |
Norsk atferdsanalytisk forening |
|
dc.title |
Atferdsanalytiske intervensjoner og felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En litteraturgjennomgang. |
|
dc.type |
Academic literature review |
|
cristin.ispublished |
true |
|
cristin.fulltext |
postprint |
|
cristin.fulltext |
postprint |
|
cristin.qualitycode |
1 |
|
dc.creator.author |
Olaff, Heidi Skorge |
|
dc.identifier.cristin |
970851 |
|
dc.identifier.bibliographiccitation |
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse&rft.volume=39&rft.date=2012 |
|
dc.identifier.jtitle |
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse |
|
dc.identifier.volume |
39 |
|
dc.identifier.issue |
2 |
|
dc.identifier.startpage |
101 |
|
dc.identifier.endpage |
124 |
|
dc.subject.nvi |
VDP::Humaniora: 000 |
|
dc.type.document |
Oversiktsart |
|