Abstract:
Felles oppmerksomhet er ferdigheter som involverer koordinering av oppmerksomhet mellom minst to personer mot et objekt eller en hendelse av interesse. Svikt i felles oppmerksomhet er et tidlig symptom på autisme. Svikten påvirker barn med autisme på en gjennomgripende måte, ved at alvorlighetsgraden av svikten predikerer senere utvikling av språk- og sosiale ferdigheter. Hos vanlige barn utvikles felles oppmerksomhet innen barnet er ett og halvt til to år gammelt. Det er publisert en rekke intervensjoner for å øke ferdigheter i felles oppmerksomhet hos barn med autisme. Denne artikkelen beskriver et litteratursøk av studier som benytter atferdsanalytisk opplæring for å etablere felles oppmerksomhet. En rekke studier ble identifisert innenfor felles oppmerksomhet, men kun 27 studier var atferdsanalytiske intervensjoner. Litteraturgjennomgangen gir en oversikt over ulike intervensjoner som anvendes for å etablere respondering og initiering av felles oppmerksomhet, basert på anvendt atferdsanalyse. Hensikten med litteraturstudien er å identifisere viktige egenskaper ved intervensjonene, analysere typer konsekvenser som anvendes for å øke responser innenfor felles oppmerksomhet, og ikke minst å gjøre intervensjoner overfor felles oppmerksomhet mer tilgjengelig for fagmiljøer og for foresatte til barn med autisme i Norge. Anbefalinger for effektive intervensjoner overfor ferdigheter innen felles oppmerksomhet blir diskutert, og avslutningsvis gis noen anbefalinger for videre forskning.