DSpace Repository

Atferdsanalytiske intervensjoner og felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En litteraturgjennomgang.

Show simple item record

dc.date.accessioned 2023-07-12T13:22:34Z
dc.date.available 2023-07-12T13:22:34Z
dc.date.created 2012-12-10T20:01:39Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Olaff, Heidi Skorge. Atferdsanalytiske intervensjoner og felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En litteraturgjennomgang.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse 39(2):101-124
dc.identifier.issn 0809-781X
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4092
dc.description.abstract Felles oppmerksomhet er ferdigheter som involverer koordinering av oppmerksomhet mellom minst to personer mot et objekt eller en hendelse av interesse. Svikt i felles oppmerksomhet er et tidlig symptom på autisme. Svikten påvirker barn med autisme på en gjennomgripende måte, ved at alvorlighetsgraden av svikten predikerer senere utvikling av språk- og sosiale ferdigheter. Hos vanlige barn utvikles felles oppmerksomhet innen barnet er ett og halvt til to år gammelt. Det er publisert en rekke intervensjoner for å øke ferdigheter i felles oppmerksomhet hos barn med autisme. Denne artikkelen beskriver et litteratursøk av studier som benytter atferdsanalytisk opplæring for å etablere felles oppmerksomhet. En rekke studier ble identifisert innenfor felles oppmerksomhet, men kun 27 studier var atferdsanalytiske intervensjoner. Litteraturgjennomgangen gir en oversikt over ulike intervensjoner som anvendes for å etablere respondering og initiering av felles oppmerksomhet, basert på anvendt atferdsanalyse. Hensikten med litteraturstudien er å identifisere viktige egenskaper ved intervensjonene, analysere typer konsekvenser som anvendes for å øke responser innenfor felles oppmerksomhet, og ikke minst å gjøre intervensjoner overfor felles oppmerksomhet mer tilgjengelig for fagmiljøer og for foresatte til barn med autisme i Norge. Anbefalinger for effektive intervensjoner overfor ferdigheter innen felles oppmerksomhet blir diskutert, og avslutningsvis gis noen anbefalinger for videre forskning.
dc.language NB
dc.publisher Norsk atferdsanalytisk forening
dc.title Atferdsanalytiske intervensjoner og felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En litteraturgjennomgang.
dc.type Academic literature review
cristin.ispublished true
cristin.fulltext postprint
cristin.fulltext postprint
cristin.qualitycode 1
dc.creator.author Olaff, Heidi Skorge
dc.identifier.cristin 970851
dc.identifier.bibliographiccitation info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse&rft.volume=39&rft.date=2012
dc.identifier.jtitle Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse
dc.identifier.volume 39
dc.identifier.issue 2
dc.identifier.startpage 101
dc.identifier.endpage 124
dc.subject.nvi VDP::Humaniora: 000
dc.type.document Oversiktsart


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account